Funkcja liniowa

Dziś pierwszą pracę klasową w tym roku mamy
I jej wyników bardzo się obawiamy,
Bo nikt ocenić poprawnie nie potrafi
Czy dobre rozwiązanie mu się uda trafić.
A układy równań z dwiema niewiadomymi
Można rozwiązać sposobami różnymi.
A choćby metodą przeciwnych współczynników,
Podstawiania, graficzną czy wyznaczników.
Macierze również nam życia nie ułatwiają
I nie zawsze poprawne rozwiązanie dają.
A choćby każdy znał podstawowe reguły,
Na pułapki profesora niech będzie czuły.
Niezbyt mi się podoba perspektywa lania
Za złe rozwiązanie każdego zadania.
I teraz już naprawdę sama tego nie wiem
Czy pisać samej, czy zaglądać w kartkę Ewie.

Sylwia Stecka

Miło rok szkolny rozpoczynamy,
Pierwszy sprawdzian dzisiaj mamy!
Rozwiązań równań wszystkie metody
W najważniejszym momencie wyleciały mi z głowy.
Nie wiem jak zrobić pierwsze zadanie,
Przez wyznaczniki, czy przez podstawianie?
Chyba wybiorę sposób pierwszy,
Wydaje mi się trochę łatwiejszy.
I już po chwili patrzę na zadanie.
Super! Rozwiązałam pierwsze równanie

Natalia Piotrowska

Przeciwne współczynniki, metoda podstawiania,
Metoda graficzna, funkcje i zadania
Choć na ich widok skręca nas w brzuszku,
To mamy to wszystko w jednym paluszku.
Byłoby dobrze, gdyby nie macierze.
Padamy na kolana, odmawiamy pacierze,
Aby pan Gumienny z nimi na klasówce nie wyskoczył,
Wtedy by każdy umoczył.
Choć piątka była wątpliwa,
Teraz jest niemożliwa.
Są tu też jeszcze inne zalety,
Bo pan Gumienny lepszy od katechety,
Porównanie to nie jest rzeczą podłą,
Bo na religii wszyscy śpią, a przed matmą się modlą.

Katarzyna Górska

“Nie wiem, kto wymyślił równań skomplikowane układy
Ale jak już wymyślił, to na to nie ma rady
Przyznam jednak szczerze, że się cieszę z tego
Że mam kilka równań zamiast jedynego
Bo wiąże się z tym wielokrotnie więcej radości
Z rozwiązywanie matematyczno- równaniowych zawiłości
Do “rozbrajania” układów służą różne metody
Ja stosuję wyznacznikową- to tak dla wygody
Bo zamiast graficznie wyznaczać punkt prostych przecięcia
Mogę dodatkowo wykonywać inne zajęcia
W celach relaksu ćwiczyć metodę nową
Którą nazywam zerowo- schodkową
Jednak największą dla mnie nagrodą
Jest upajanie się macierzy urodą
Do woli je dodaję, mnożę i odejmuję
A gdy tylko chcę w mig i transponuję
Wydawało by się, że już dział skończony
I kres przyjemności jest nieunikniony
Jednak w mych myślach zdanie przemyka
Że nauką ciągłą jest matematyka”

Aleksandra Rekwirowicz

Jak tu się wpisać,
W myślach się gubię,
Czy dobrą radę,
Czy żart wesoły,
Piszę po prostu:
Matmy nie lubię,
W równaniach i macierzach tylko się gubię.
Wiele sprzeczności wciąż mi tu wychodzi,
A pan profesor się na to godzi?
Co zrobić z Gaussem i Sarrusem?
Żeby być prymusem.

Anna Ruth

Uwielbiam matematykę,
Tę wspaniałą naukę.
Układy równań, niewiadome,
Parametry także omówione.
Wyrażenia równania, równania, wyznaczniki,
Mogą zapełniać grube kajeciki.
Już zakończyć trzeba rozmyślania
I do zadań siadać.

Norbert Kruk

Dziś dla profesora mała zagadka-
Chyba nie zdarzy się tu żadna wpadka.
Z niecierpliwością na odpowiedź czekamy...
Profesor gotowy? Więc zaczynamy:
To one uczniom śniły się w nocy
Dziś rozwiązujemy je bez pomocy.
Ich rozwiązaniem jest liczb para,
Wyliczanie x i y to wcale nie kara.
Rozwiązujemy je na sposoby cztery.
Zawiłe równania- to żadne bariery.
Nie będą tu potrzebne wielkiej wiedzy nakłady...
Dobrze pan myśli, to równań układy.

Katarzyna Draszanowska

Trzynastego września z rana,
W lewym górnym rogu kartki,
Jedna macierz transponowana,
Z drugą chciała iść na plotki.
Już dyskusji się podjęły,
O tym jak to ich sąsiadki,
Mnożyć się zechciały,
Lecz pomyliły im się kratki.
Wielka scysja tam powstała.
Przecież ilość kolumn macierzy pierwszej ,
A ilość kolumn drugiej,
Musi być ta sama.

Joanna Jank

Piszę, myślę i rachuję...
Odpoczynku potrzebuję!
Zmówiłam cztery pacierze,
Żeby dodać dwie macierze,
Układ równań rozwiązuję,
Gausa schodkową metodą,
Cały zeszyt zapisałam,
Ale odpowiedź mam już gotową.
Lecę teraz do sklepu,
Po kilka brulionów,
Bo jeszcze parę zadań,
Chcę rozwiązać w domu.

Weronika Rejt

Gdy zabrakło mi inwencji twórczej
Myślałam, że się skurczę,
Z żalu nad straconymi punktami,
Zaczęłam wyżywać się nad zadaniami.
Parametry nieźle mi w kość dają,
Ale to one na koniec smutną minę miały,
Macierze grzecznie w głowie się poukładały,
Większych kłopotów nie sprawiały,
Gdy doszłam do zadań z układami,
To oczy mi pojaśniały,
W końcu coś zrozumiałam,
Tym się dowartościowałam,
Pod nosem się uśmiechnęłam,
I z wycieńczenia zasnęłam.

Malwina Gan

Siedzę dziś przy biurku myśląc o zadaniach jakie pan profesor przygotuje jutro dla nas.
I wypominam sobie tamte stare, dobre czasy,
Gdy w roku ubiegłym, z tą samą świadomością szło się zawsze do klasy.
Strach mnie zawsze ogromny ogarniał,
Gdy przed wrota auli los mnie przyciągał.
A teraz choć za oknem pada deszcz rzęsisty,
A w telewizji słychać grę jakiegoś basisty.
Muszę przypomnieć wszystkie rodzaje równań sobie,
I radzę zrobić to samo tobie.
To nie zawał serca będzie,
Ale z braku wiedzy wewnętrzne spięcie.
I żadne “dyskusje” ci nie pomogą,
I żadne sprzeczne układy,
I gdy nie będziesz potrafił, to zero punktów, nie ma na to rady.
A potem punkty zsumujemy, i potem się okaże ,
Kto tak naprawdę umie, a kto tylko udaje.
Ja wszystkim życzę powodzenia i sobie oczywiście,
I pisząc jutro sprawdzian przede wszystkim myślcie,
Traktujcie parametry, jak braci,
A macierze ,jak siostry,
Żyjcie z nimi w zgodzie i bądźcie radośni.

Arleta Zalewska

Och! me proste wymarzone
Są po prostu nie zastąpione
Żadna krzywa nie ma uroku
Co linia prosta- z przodu, z tyłu i z boku
Gdy w telewizorze nie ma nic ciekawego
Sięgam po zbiór Dróbki- Szymańskiego
Na 65 stronie go otwieram
I do rozkosznych zadań się zabieram
Nic nie przynosi tyle radości
Co ta prosta bijąca z liniowości
Przekształcam postać ogólną w kierunkową
Lecz przez omyłkę otrzymuję odcinkową
Nie przejmuje się jednak tym zbiegiem okoliczności
Gdyż zaraz w mym zeszycie piękna prosta zagości
Namiętnie wyznaczam symetralne i dwusieczne
A pierwiastkowe wyniki są po prostu bajeczne
Gdy już wyczerpię limit zadań zbiorowych
Zadzwonię do Krzysia, który dostarczy mi nowych!

Aleksandra Rekwirowicz

Uwielbiam matematykę,
Tę wspaniałą naukę.
Prosta też nie jest mi obca,
Ani krzywa bardzo mocna.
By obliczyć trójkąta środkowe,
Nie potrzeba trudzić głowę.
Postać ogólna, odcinkowa, kierunkowa prostej
Nie ma od tego rzeczy prostszej.

Norbert Kruk

Mym wrogiem dzisiejszym jest funkcja liniowa,
Na auli już wielka batalia gotowa.
Ja mam swój miecz i hardość
Ona zaś bezwzględną posiada wartość
Mój umysł jest bronią mą,
Zaś oręż wroga nierównością zwą.
Przeciwnik mój różne postacie przyjmować potrafi.
Wyciągnięte niczym z matematycznej mafii.
Ma sylwetka jest jedyna,
Niepowtarzalna, jak agresora wroga mina.
Funkcję pokonam, to wiem,
A o mym starciu później opowiem.

Marek Gośniak

Cały tydzień nic nie robię
Tylko przekształcam funkcje liniowe
I znowu cała jestem w stresie
Bo wiem jak narzucić je na wykresie
Pisanie równań prostych
Jest dla mnie trudnym zadaniem
A ich postacie ogólne, kierunkowe i odcinkowe
Mylą mi się z parametrycznym równaniem

Weronika Rejt

Funkcję każdy z nas już opanował,
I na sprawdzian się bardzo dobrze przygotował.
Pan Gumienny karteczki zaraz da,
I okaże się ile, kto z nas umie dzisiejszego dnia.
Już funkcję i okręgi dopisane mam przed oczami,
Wyciągam długopis i chowam ściągi pod kartkami.
Tu pole trójkąta, tam jego dwusieczna,
A ja piszę na karteczce: “Pomóż mi Ewka!”.
Piszę, ściągam i rysuję,
i ma nadzieję, że dostanę więcej niż dwóję.

Kacper Szewczyk

Układ równań liniowych – bardzo prosta sprawa
Rządzę nim jak wszystkim, pewne zwady i prawa
Bywa czasem sprzeczny, czasem nieoznaczony
Gdy ma jedno rozwiązanie to jest oznaczony
Aby go rozwiązać, też żaden trud wielki
są trywialne metody bez żadnej męki
Metoda podstawiania i współczynników przeciwnych
Żadnych cudów, sposobów przedziwnych
Jest też metoda kramera, tj. wyznacznikowa
Dla uczniaków zupełnie nowa
Ale zrozumiała i bardzo sprytna
Nie czasochłonna, więc wielce korzystna
Są też układy z wartością bezwzględną i parametrem
A dla mnie to pestka, bo w końcu mat-fiz jestem.

Dominika Florek

Dzisiaj czeka nas sprawdzian z matematyki!
Oj. zapewne niektórzy narobią niezłe byki
Układy równań, parametry i funkcje liniowe nie są nam już obce,
a metody: wyznacznikowa Kramera i schodkowa Gaussa do ich rozwiązania pomocne
Układy możemy rozwiązać metodą podstawiania
i stracić mnóstwo czasu na zrobienie tego zadania!
Możemy je rozwiązać metodą przeciwnych współczynników
znacznie skracającą czas otrzymywania wyniku
Układy równań z wartością bezwzględną zrobimy bez wpadki
wcześniej rozpatrując wszystkie przypadki!
A te czas zajmujące macierze?
Na nic się zdadzą nasze pacierze!
Możemy też przeprowadzić dyskusję rozwiązań w zadaniu
bardzo pomocną przy ilości rozwiązań wyliczaniu!
Oprócz wspaniałej matematyki,
powtórzymy obce języki.
Dzięki temu zrozumiemy treść zadania,
które teraz już łatwe będzie do rozwiązania.
Potem pan sprawdzi te prace klasowe
i postawi nam oceny wystrzałowe!

Natalia Kruk

Dziś klasówkę z matematyki mamy,
więc z uczniem nie odpoczywamy
bo układy równań to poważna sprawa
dla niektórych tragedia, dla innych zabawa.
Są one jak kilometrowe tasiemce
raz mają jedno rozwiązanie, czasem trochę więcej
Najlepsze są jednak równania z bezwzględną wartością
darzą ją szczególną niedbałością
trzeba rozpatrzyć przypadki
jeden zgubiony minus nie sposób unikać wpadki
Najciekawsza jest metoda Gaussa
rozwiązywać równania lecąc gdzieś na Marsa
Gdy w końcu jestem przy ostatnim schodku
jestem u nieba bram a może już w środku.

Magdalena Żelazek