Funkcja kwadratowa

Siedzę na klasówce nic mi nie wychodzi
Chyba ten wysiłek mi zaszkodzi
Wymyślam, mózgownice się przestrzega
Ale efektu nie będzie, bo za oknem ulewa
Pierwiastek, zadania, równania
To z matematyką wielkie zmagania
Funkcje, parametry zbiory
To moje nocne zmory.
Korepetycje nic mię nie dają
Nauczyciele pały wciąż stawiają.
Koszmar co noc się powtarza
Bo równania kwadratowe to istna zaraza.
Człowiek rozumny i z tym sobie poradzi
Gdy mu nic innego nie zawadzi
Ciężko żyć szarą rzeczywistością
Gdy matematyka objawia się mdłością
Koniec kłamstw, prawdy się dowiecie –
Funkcje kwadratowe to rzeczy najprostsze na świecie
Wers bardzo nudny, ale pożyteczny
Mimo iż uważany obecnie za zbyteczne
Warto matematykę rozumieć
I regułki, definicje umieć
To przydatna sprawa

Małgorzata Gembiec

Szłam sobie dzisiaj do szkoły
Lecz nie był to dzień wesoły
Pracę z funkcji kwadratowej
Miałam, lecz niestety jej nie zdałam
Co ja teraz biedna zrobię,
Nie zdam klasy drugiej sobie.
Będę siedzieć sobie w mojej ławce
I się męczyć na klasówce.

Jowita Abramczuk

Trójmian kwadratowy znamy w dwóch postaciach
Ogólną na kanoniczną zamienić w kilku ruchach
Umiemy, tu dodamy, pomnożymy, rach ciach !
A jeszcze jeśli znamy wektor przesunięcia,
Miejsca zerowe i punkt z osią OY przecięcia.
Profesor też nas uczył. czym jest taki znaczek Δ
To delta ! Wyróżnik funkcji kwadratowej. Sprytny nieboraczek.
A co za tą wiedzą idzie ? Możemy miejsca zerowe wyznaczyć.
Jeśli owa delta mniejsza jest od zera,
To takich miejsc w ogóle nie ma.
Jeśli zaś równa jest zeru okrągłemu,
To miejsce zerowe jest jedno, ku naszemu zdziwieniu.
Inna sprawa, gdy delta większa jest od zera,
Wtedy dwa miejsca zerowe, o wielkie nieba !
Nie można też nie wspomnieć o sprytnych wzorach Viete’a
Dla wszystkich łatwe i proste, nawet dla elsia, czy kreta,
Bo x_1 + x_2=(-b)/a, a x_1*x_2 = c/a,, sumy i iloczynu pierwiastków, zawsze szybka meta !

Dominika Florek

Mój tydzień byłby wspaniały,
gdyby nie te pały.
Wciąż te sprawdziany intelektualne,
Aż w końcu w kalendarz walnę.
Dzień w dzień chodzę zestresowana,
Bo choć się uczę wydaję mi się, że jestem nie przygotowana.
Muszę wrócić do funkcji kwadratowych,
Bo inaczej trzy punkciki z głowy.
W nocy spać mi nie pozwala,
Matematycznego wykresu fala.
Funkcje kwadratowe to moje zmory,
I przed sprawdzianem “robię w pory”.
Matematyka to najgorsza moja zmora,
Spędza mi sen z powiek od ranka do późne go wieczora.
Choć pan Gumienny umila lekcje jak może,
To i tak mi to nie pomoże.
Nie umiem niemieckiego,
Więc komentarza do funkcji kwadratowych nie piszę żadnego.
Lekcje po niemiecku to moje marzenia,
Ponieważ język wrota przyszłości przede mną otwiera.
Uczniowie nie lubią tego działu,
Gdyż należą do tego wieku przedziału,
Że nic im nie pasuje,
W ich dłoniach wszystko się psuje.
Matematyka ciągłą jest nauką,
Umieć ją całą – to można nazwać sztuką.
Sztuki tej ja niestety nie posiadam,
I dlatego na funkcjach kwadratowych się wykładam.
Nad zadaniami siedzę 45 minutek,
I tak żaden z tego skutek.
Dwu godzinna dziś klasówka,
I w dzienniku znowu będzie lufa.
Gorzej będzie z wywiadówką,
Gdy mama zobaczy, sprawdzianu kartkę pustą.
Ona też przeżywała w tej szkole męki,
Więc wie jakie ja mam udręki.

Magdalena Maciejewska

II “c” smutna przyszła dziś do szkoły
Bo to nie był dzień wesoły
Gdyż dziś czekał ich sprawdzian
Z funkcji kwadratowych
A to jest problem
Co przyprawia wszystkich o ból głowy
Wszystkim już się pokręciło
Co to postać kanoniczna, wzory Viete’a, skąd to się wzięło
Na sprawdzianie, jeszcze gorzej,
Gdyż wszystko się z naszych umysłów wymyło.
Wszyscy na sprawdzianie się bardzo męczyli
I swoje oczy i szyję ćwiczyli.
Lecz i to przeżyliśmy, co trudną sztuką jest
Więc jutrzejszy sprawdzian z chemi nie załatwi nas.

Marta Dwulit

Funkcja kwadratowa?
To proste i logiczne!
Równania zupełne, pierwiastkowe
Wzory łatwe, strategiczne.
Nasz profesor wytłumaczy
I do domu zadań parę (naście) nam wyznaczy.
Bo przecież “Übung macht den maister”
“Ćwiczenie czyni mistrza”
To nasza myśl przewodnia
Wspaniała i logiczna.

Katarzyna Zub

Funkcji kwadratowych
nie pojęły żadne uczone głowy
jak więc my – zwykli uczniowie
możemy pomieścić ją w głowie
I choć dokładamy starania
Nie uszczęśliwimy Gumiennego pana
Zadań nie rozwiążemy
Bo znów nic nie umiemy

Agata Kozłowska

Jak dziś rano wstałem,
to od razu pomyślałem, że
każdy uczeń dobrze wie, że
funkcja y=ax2+bx+c kwadratową się zowie.
Parabole, elipsy, koła
jeśli ich nie mam
wyjdę na matoła.
Jak chcesz napisać chociaż na dwóję
musisz wiedzieć jak się deltę stosuje.
Zadania z parametrem to największa zmora
śnią się każdemu w postaci potwora.
Wzory Viete’a pomagają nam w liczeniu,
chcesz z nich skorzystać-skup się w milczeniu.
Jak już wrócę do domu po klasówce
odprężę się, usiądę w fotelu,
takich jak ja będzie wielu
i wypiję sok stojący w lodówce.

Wojciech Sikorski

Wszyscy na sprawdzianie czują wielki pociąg
By skorzystać ze swoich ukrytych ściąg
Ja tego nie musze
lecz jeśli nawale to się uduszę.
Funkcja kwadratowa nie jest mi obca.
Pierwiastki równani wyciągam bez końca.
Wzory Vieta szeroko stosuje
Piękne wykresy bezbłędnie rysuję
Krzywe stożkowe na pamięć wykułem
Wartość parametru muszę wyliczyć
Jeśli nie, będę się musiał jeszcze pouczyć
lub trochę poczytać jak to mówi nasz profesorek
Ale teraz dwói dopuścić nie mogę
Bo zostanie mi tylko plastikowy worek
lub w domu do końca życia przeżywać trwogę.

Mateusz Tyborski